Kronika Polskiej PokeSceny 2011-2018 - informacja wstępna

Witajcie, Kochani!
Od lat nazywa się mnie Kronikarzem PokeSceny, ale jak dotąd żadnej spójnej kroniki nie opublikowałem. Jednak w odpowiedzi na te liczne wezwania ponawiane od lat, zgodnie z twitterową zapowiedzią, tym razem zupełnie oficjalnie zapowiadam: rozpoczynam prace nad nowym projektem pt. Kronika Polskiej PokeSceny 2011-2018!
Liczę, że projekt uda mi się doprowadzić do końca, bo to jednak spory kawałek czasu, także dziejów, które nie są już najnowsze!

Kronika czyli co?
Z oczywistych przyczyn nie jestem w stanie opisać wszystkiego. Czy to ze względu na brak źródeł, własną niewiedzę, czy po prostu ułomność ludzkiej pamięci. W tej chwili chcę posortować chronologicznie najważniejsze wydarzenia lat zawartych w pracy i dosyć kompleksowo je opisać. Opis ma mieć charakter jak najbardziej obiektywny, dlatego nazywam pracę Kronika Polskiej PokeSceny 2011-2018, a nie np. Wspomnienia Conquesta z PPS-u lat 2012-2018 czy podobnie. Oczywiście w tego typu dziele osoba autora z pewnością ma wpływ na pewne kwestie, ale będę starał się zawsze wyszczególniać poszczególne stronnictwa oraz ich poglądy na daną sprawę.
Jest też kwestia optyki: co przyjmiemy za PPS i na jakich jego elementach się skupimy? Otóż chcę wziąć pod uwagę zarówno PPS w aspekcie klasycznym (tj. fora i strony), jak i w funkcjonalnym (tj. poszczególne obozy, nawet niezinstytucjonalizowane). Z uwagi na specyfikę mojej działalności skupimy się głównie na kilku największych obozach, choć spróbuję w miarę możliwości opowiedzieć również o innych, niszowych a ciekawych projektach.

Dlaczego lata 2011-2018?
Ponieważ lata 2012-2018 to lata mojej aktywności na PokeScenie. W tej Kronice chciałbym skupić się na tym, co mogę opisać przez perspektywę własnej działalności. Wziąłem jednak roczną poprawkę na przedział czasowy, gdyż wydarzenia 2011 roku odcisnęły wielkie piętno na późniejsze wydarzenia, toteż bez poruszenia ich problemu praca byłaby niekompletna. Chodzi mi tu o takie wydarzenia jak głównie: Projekt Serebii czy Dzień Pokemonów w Warszawie, którego następstwem była sprawa z Deadly Serious i zakazanie rozmów o emulacji na Pokemon Valhalla Forum! Odpowiemy sobie też na pytanie jak to wtedy było na linii Pokemon Valhalla - dystrybutor Nintendo w Polsce!

Metodologia prac
Zamierzam oprzeć się na ogólnodostępnych źródłach aktualnie dostępnych w internecie, jak i tych udostępnianych przez WebArchive. Do tego przetrząsnę swoje prywatne archiwa. Na podstawie tych danych, chcę, oprócz głównego tekstu historycznego, przedstawić również bogate przypisy, objaśniające kto był kim, jaki miał udział w danej sprawie. Nie zapomnę o linkach do odpowiednich tematów (o ile to możliwe), aby Czytelnicy sami mogli zapoznać się nieco ze sprawą.
Oczywiście czasami pamięć zawodzi, ludzie piszą nieprawdę, a pewnych rzeczy trzeba się rozumowo domyślać. Dlatego też prosiłbym nie czepiać się używania zwrotów: chyba, prawdopodobnie, jeśli dobrze pamiętam, wydaje mi się - nie ma aż takiego wielkiego znaczenia, kto akurat był adminem; liczy się kto rządził!

Czy sam jestem w stanie to zrobić?
Częściowo tak. W całości zapewne nie.
Tzn. mogę samemu napisać niezłą Kronikę, ale z pewną, nawet drobną pomocą, jestem pewien, że mogę ją zrobić znacznie lepszą, zwłaszcza jeśli chodzi o te strony, na których moja działalność była mniej aktywna. W związku z tym planuję powołanie pewnego zespołu prac nad Kroniką PPS-u. Jego zadaniem byłoby głównie testowanie tekstów i przeglądanie planowanych spisów treści, a także szerokie komentowanie. Chodzi tu o to, abym nie mieszał wątków, a przede wszystkim ich nie pomijał. Generalnie udział w tym zespole wiązałby się z obowiązkami przeglądania postępu prac i gotowej treści przed publikacją oraz twórczej krytyki w konfrontacji ze mną. Nie mogę niestety zaproponować od siebie żadnej nagrody, chyba, że będzie nią jedynie wcześniejszy dostęp do treści i satysfakcja z udziału w tak dużym dziele. W końcu i ja robię coś (w zasadzie piszę mała książkę), co będzie i zawsze ma być za darmo!
Jak to będzie wyglądać? Prawdopodobnie, idąc z duchem czasu, wykorzystamy discorda, wiele osób go obecnie używa, a do tego nieźle sprawdza się jako notatniczek. Discord ten byłby podporządkowany wyłącznie pracom nad Kroniką i po jej ukończeniu zamknięty lub pozostawiony w formie archiwum. Dostęp do niego miałaby tylko wąska grupa, gdyż powinny tam być wyłącznie osoby, które będą coś robić. Nie ma służyć do reklamy, ani podbudowy innych projektów.
Generalnie nie jest to jeszcze definitywna decyzja, ale wydaje się najprawdopodobniejsza, a i raczej będzie to nowy discord, a nie któryś z istniejących.
Jeśli ktoś chce wstępnie mi pomóc, to zapraszam do kontaktu (mailem conquest@protonmail.ch lub przez PW na PVF lub discordzie).

Czy tylko Kronika?
Na pewno Kronika, ale planuję również pewne dodatki, np. wspominkowe, ale też dotyczące przyszłości, wywiady z ważnymi postaciami z Polskiej PokeSceny! Czas pokaże ile z tego wyjdzie. W każdym razie Kronika jest podstawą i celem, i to ją przynajmniej chcę wykonać.

Kiedy Kronika będzie gotowa?
Nie mam pojęcia. Mam plan prac, mówiący co mam robić po czym, ale nie jestem w stanie przypisać im konkretnych dat, więc może skończę do jesieni, a może będzie to projekt na lata. W każdym razie jestem zdeterminowany, aby prędzej czy później go ukończyć. Myślę, że pierwsze owoce prac będzie można zobaczyć na przełomie lipca i sierpnia 2019.

Gdzie dzieło zostanie opublikowane?
Na bieżąco będę publikował je w formie wpisów na tym blogu. Po ukończeniu prac chcę opublikować wersję poprawioną w jednolitym PDF-ie, razem z dodatkami. Nie wykluczam też możliwości zezwolenia innym stronom na publikacje fragmentów/całości pracy pod pewnymi warunkami. W każdym razie chcę, aby wszystko było dostępne dla każdego za darmo w myśl staropokescenowej zasady: Od fanów dla fanów!

Co z okresem 2000-2010?
Nie mówię nie, ale jeśli, to tylko po pełnym zakończeniu prac nad Kroniką lat 2011-2018. To i tak duże wyzwanie, ale jeśli podołam(podołamy?), to być może kiedyś i taka Kronika powstanie.


Liczę na to, że przedsięwzięcie odniesie sukces. Mam też nadzieję, że znajdzie się kilka osób, które chciałyby udzielić mi pomocy.
W tej chwili mogę zaprezentować wstępny spis treści dla lat 2011 i 2012:
2011:
1. Projekt Serebii Pokemon Valhalli
2. Dzień Pokemonów w Warszawie, sprawa z Deadly Serious i zakaz rozmów o emulacji na PVF

2012:
1. MPoke i Nowa Pokemon Valhalla
2. PokeMan nowym administratorem PokeCollect
3. Ostatnie chwile chwały Pokemon Polska i Wikinezki
4. Wakacje 2012 na PV(F) i ich pokłosie
5. Start TinTower
6. Wysyp PBF-ów i projektów okołorevivalowych
7. Początek zimy 2012/2013 na PVF
8. Wnioski ogólne

Z Pokefańskim Pozdrowieniem,
Conquest

Komentarze